Nyheter

Senaste nytt
Nya Sony A7S III är här!
Nyheter

Nya Sony A7S III är äntligen här med en hel rad härliga nyheter! 

Med nya Sony A7S III kommer du kunna filma i 4K/120p & 16-bitars råformat via HDMI

Nya-Sony-A7S-III-hus

12,1 Megapixel och bakbelyst processor
Snarare än en extremt högupplöst sensor satsar här SONY på opitmal video i svagt ljus och mycket hög ISO-känslighet med denna fullformats sensor. Den låga upplösningen betyder här att de enskilda pixlarna på fullformatssensorn blir större vilket i sin tur ger bättre prestanda med mindre brus samt ett mycket stort dynamisk omfång. Sensorn leverar 15 EV steg i dynamiskt omfång vid video och 14 steg under stillbildstagning vilket ger dig som fotograf stort och kreativt spelrum i postproduktion. ISO-området vid stillbildstagning sträcker sig nu från ISO 40 till ISO 409 600.

Hög videokvalitet med stor ljuskänslighet
Sony har länge levererat högkvalitativ video, även vid höga ISO-tal. Så också i nya A7S III. Vid video sträcker sig nu ISO-området från ISO 80 och är expanderbart ända upp till ISO 409 600. 
Du får fantastikt bra prestanda även när du filmar i 4K vid 120p eller slowmotion.  Den nya Exmor R-bildsensorn i fullformat och den revolutionerande BIONZ XR-bildprocessorn leverar förutom fantastik videokvalitet även en oerhört exakt auto fokus vilket resulterar i skärpedjup och videoupplösning som bara är möjligt med en fullformatssensor.

Nya Sony A7S III sensor

Ny värmebortledning i chassit
I denna version har kamerahuset helt omdesigats för att klara de ny specifikationerna. Högre prestanda innebär ofta högre värme i komponenterna, och det här har SONY löst genom en helt ny värmebortledningsteknik i kamerans chassi. Bildprocessorn har även uppgraderats för att undvika latens samt minska rolling shutter med upp till tre gånger jämfört med tidigare model. Processorns uppdateringar innefattar även möjligheten att kunna hantera den stora dataströmmen till de dubbla CFexpress typ A korten.

Nya Sony A7S III processor

Lägre brus och snyggare hudtoner
Den nya bildsensorn och bildprocessorn levererar även bättre gradienter och hudtoner i t.ex. porträttbilder med högdagrar och hittar även rätt färgtermperatur bättre vid användning av LE-ljus. Brusreducering har även förbättrats och leverar ett EV stegs reducering vid medel och högre ISO värden.

Nya Sony A7S III-1 sample

Videon nedan går i större detalj igenom kamerans tekniska aspekter och ger smakprov på bilder och video producerad med Nya Sony A7S III

Hör av dig till oss via telefon eller mail om du har några frågor eller beställ kameran via produktlänken nedan!
Telefon: 031 - 18 40 00

Läs mer
Panasonic Lanserar nya Lumix S5
Nyheter

Onsdagen den 3:e September lanserade Panasonic den nya Lumix S5. En fantastisk spegellös fullformatskamera med 24,2 megapixel, konstruerad för medvetna bildkonstnärer - videografer och stillbildsfotografer tillika. Kameran har med sig videospecifikationerna vi hittar i Lumix S1, men är ännu mer kompakt och kapabel. Den har smidigheten vi normalt känner igen från en mindre kamera, men kapacitet som lämpar sig för rikitga kreatörer och mer avancerade amatörer.

Panasonic Lumix S5

Perfekt för skapare av professionell video

Tack vare funktioner som V-gamut och V-logg öppnas möjligheter för att kreativt kunna jobba med ditt material och uppnå resultat man normalt endast kan förvänta sig från dyrare produktionskameror. Med dess stora dynamiska omfång på 14+ steg och en mycket bred färgskala har du som videoproducent goda förutsättningar för kreativ postproduktion av ditt råmaterial.

Ingen tidsbegränsning vid filmning av 4K-video

En efterlängtad funktion är att Lumix S5 erbjuder att filma i 4K/30p i 8-bitarsläget, utan någon tidsbegränsning. S5:an filmar även i 4K, 10-bitars läge i 60fps i upp till 30 minuter. I slowmotionläge erbjuder den full-HD i 100, 120, 150 eller 180 bilder per sekund. Quickmotion läget erbjuder 4K med 1, 2, 5, 10 eller 15 bilder per sekund. Kameran stöder även anamorfiskt läge för använding av anamorfiska objketiv.

Panasonic Lumix S5

Utmärkt normalzoom med det lilla extra i vidvinkel

Du är som är van vid en normalzoom som stannar vid 24mm när det gäller vidvinkel får här det lilla extra vad gäller vidvinkel med kit-optiken Lumix S 20-60mm och är ett steg uppåt för den som är van vid objektiv som endast erbjuder 24 mm som max vidvinkel.

Presentation av Martin från Panasonic

Martin från Panasonic var och besökte oss dagen innan produktsläppet och gav oss en snabb introduktion till några av alla de funktioner denna utmärkta hybridkamera erbjuder. Ta en titt nedan!

Obs! Kolla även in erbjudandet som just nu ger dig ett Sigma 45mm f/2,8 DG DN objektiv värde 5990:- på köpet genom att klicka här.

Läs mer
Nya funktioner till Instax Mini LiPlay och Instax Mini Link
Nyheter

Om du är nöjd ägare till Instax Mini LiPlay från Fujifilm kommer det nu glada nyheter från Fujifilm i form av helt nya funktioner i din redan existerande kamera. Även Instax Mini Link får en uppdatering.

Nya funktioner till Instax Mini LiPlay och Instax Mini Link-5Nya funktioner till Instax Mini LiPlay och Instax Mini Link-1

Bildredigering av Direct Print
Med denna funktion kan du enkelt och snabbt redigera dina bilder innan utskrift. Lägg till sköna filter, ändra storlek på bilden och justera färger m.m. När du är klar, tryck på print och få dina redigerade bilder direkt i handen!

Nya funktioner till Instax Mini LiPlay och Instax Mini Link-1

Bättre och enklare Sound Mode

Du visste väl att du kan lägga till ljud på dina bilder? Med en förbättrad process blir det nu en enklare och roligare. Du kan nu lägga till ljud i upp till 10 sekunder, både före och efter fotografering. Du trycker nu endast en gång på "Sound" knappen för att starta detta, istället för att som tidigare behöva hålla inne knappen.

Nya funktioner till Instax Mini LiPlay och Instax Mini Link-2

Ny ramar i LiPlay
Två stycken nya ramar har blivit tillagda I LiPlay som kallas "Thank You" och "Relaxing time". I miniLink har ramarna "Love" och "Relaxing Time" tillkommit.

Nya funktioner till Instax Mini LiPlay och Instax Mini Link-3

Dialog display
För att göra det ännu enklare för användare av instax mini LiPlay, är det nu möjligt att förse användare med uppdatering och information via "Dialog display". På detta sätt meddelas användare om uppdatering m.m.

Nya funktioner till Instax Mini LiPlay och Instax Mini Link-6

Så här gör du för att installera uppdateringen!

LiPlay Firmware uppdatering:

För att aktivera den förenklade versionen av "Sound mode" så måste kamerans firmware uppdateras.
* microSD kort krävs för att utföra denna uppdatering.

Procedur:
1. Spara den senaste uppdateringsfilen (FPUPDATE.DAT) till ett microSD kort, sätt i kortet i den fulladdade kameran, starta kameran och välj "version update" från menyn
2. När firmwaren har uppdaterats så kan det hända att bilderna som lagrats på kamerans interna minne blir raderade. Se därför till att säkerhetskopiera din data innan uppdatering.

Hur du gör en säkerhetskopia av data:

1. Sätt i ett microSD starta igång kameran
2. Välj och utför följande från kameramenyn: [COPY] -->[CARD --> INTERNAL MEMORY]
Så här återställer du din säkerhetskopia:
1. Sätt i microSD kortet som innehåller en säkerhetskopia av din data (se föregående beskrivning) och slå på kameran
2. Välj och utför följande från kameramenyn: [COPY] -->[CARD --> INTERNAL MEMORY]

För mer information kring uppdateringarna, vänligen besök Fujifilms hemsida för Instax-kamerorna.

Läs mer
Nyheter från Peak Design
Nyheter

Nyheter för fotografen på språng
Peak Design har släppt en helt ny serie av fantastiska väskor och ryggsäckar, perfekt anpassade för just dig som fotograf. Väskorna är av hög kvalitet och med hjälp av både vattenavvisande nylon-canvastextil och tillika vattenavvisande dragkedjor skyddas din dyra fotoutrustning från väderelementen på ett fantastiskt sätt. Väskorna är perfekt anpassade för de fotografer som är mycket ute på fältet, i naturen eller bara vill ha något snyggt och smidigt att bära sin fotoutrustning i.

Skydd för kameror, obejktiv och elektronik
Det bästa med de här väskorna, förutom dess tidigare nämnda väderbeständigget är hur oerhört väl uttänkta de är. Tack vare dess många fack kan du enkelt bära med dig och skydda exempelvis en laptop eller en surfplatta. Utmärkt för att kunna se och redigera bilder under en resa eller direkt ute på fältet. Din dator eller iPad skyddas i de bakre ryggfacken och tar därför minimalt med plats vilket ger mer utrymme för dina kameror och objektiv.

Peak Design Everday Backpack på trappa vid Götaplatsen i Göteborg

Konfigurera efter dina behov
De konfigurerbara FlexFold-avdelarna gör att du kan anpassa din väska på bästa sätt för just dina foto- och transportbehov. Ett utmärkt val för de flesta fotografer är den snygga och ultrafunktionella 
Peak Design Everyday Backpack Zip 20L V2 Midnight. Oerhört bekväm, grym kvalitetskänsla och dessutom i en snygg gråblå färg.

Peak Design Everday Backpack på trappa vid Götaplatsen i Göteborg

Bär med dig din kamera på axeln

Peak Design har även utvecklat ett utmärkt snabbkopplingsfäste som gör att att du kan bära din kamera strax under valfri axel för smidig och snabb åtkomst, såfort ett fotoögonblick ger sig till känna. Peak Design Capture Camera v3 kamerafäste är designat för snabb och enkel fastsättning och frånkoppling, samtidigt som det sitter oerhört säkert. Även vid hög rörlighet.

Peak Design produktserie

Förutom de snygga och funktionella väskorna med tillbehör såsom Peak Design Snabbkopplingsfäste, finns en rad andra produkter såsom ankarlänkar, stativ och snygga slingväskor. Du hittar ett stort urval av Peak Design produktserien direkt på vår välsorterade hemsida.

Läs mer
Stora nyheter från Canon!
Nyheter

Denna veckan släpptes äntligen nyheter från Canon. Kameror, objektiv, telekonverters och batteritillbehör - wow!

Canon EOS R5 & EOS R6
Canon lanserade just sina två ivrigt väntade spegellösa kameror - EOS R5 och EOS R6! Båda kamerahus har extremt imponerande tempo, prestationsförmåga och bildkvalitet. Kamerorna delar samma bildstabiliseringteknik, processor (DIGIC X) och autofokussystem (CMOS Dual Pixel AF II) men det är i princip här som likheterna försvinner.

EOS R5 kan fota i 45 megapixlar, filma i RAW 8K 30fps och är gjord för professionellt bruk, men låt dig inte skrämmas av det ordet, kamerans menysystem och Canonstandard från t.ex 5D Mark IV finns kvar och kameran ligger strax under Canon 1DX Mark III i prestanda. Kameran har två minneskorts-slots, en för SD och en för XQD.

EOS R6 har en snäppet lägre upplöst sensor och fotar i 20,1 megapixlar. Dock matchar EOS R6 kvickheten hos R5 och kan fota upp till 20 bilder per sekund (ljudlöst, elektronisk slutare). Kameran har plats för två SD-kort och är en hybridkamera gjord för både foto och video.

I denna kaskad av nyheter har Canon släppt 4 nya objektiv - Canon RF 85mm f/2 Macro IS STM, Canon RF 600mm f/11 DO IS STM, Canon RF 800mm f/11 DO IS STM och Canon RF 100–500 mm f/4.5–7.1 L IS USM - Helt enkelt stort fokus på den som vill fotografera på distans eller nära inpå.

Canon RF 85mm f/2 Macro IS STM
Fånga motivets sanna anda med ett objektiv med diskret teleobjektivsperspektiv för smickrande porträtt, plus makro-närgräns och bildstabilisator i fem steg för utmärkt mångsidighet.

Canon RF 600mm f/11 DO IS STM
Kom närmare världen med ett superteleobjektiv för fullformat på 600 mm som är lätt, kraftfullt och perfekt för fotografering av motiv på längre håll med fantastisk detaljrikedom.

Canon RF 800mm f/11 DO IS STM
Fotografera med enastående detaljrikedom, med ett superteleobjektiv i fullformat på 800 mm som är lätt, kraftfullt och kan fånga din värld med fantastiska detaljer.

Canon RF 100–500 mm f/4.5–7.1 L IS USM
Kom närmare avlägsna motiv och placera motivet på första parkett tack vare den enastående dragkraften hos 100-500mm och fantastisk mångsidighet med zoom som levererar detaljrikedom, skärpa och en utomordentlig telefotoprestanda.

Till 3 av dessa nya optik släppte Canon även sina nya teleconvertrar med RF-fattning! RF 1.4x förlänger din tele med 1.4x medans RF 2x fördubblar räckvidden. (Canon RF 100–500 mm f/4.5–7.1 L IS USM är enbart kompatibel i läget 300-500mm)

Sist men inte minst presenterade Canon ett helt nytt batteri, LP-E6NH, gjort för att få ut det mesta av de nya kamerahusen och med hela 2130mAh ger de kamerorna ca: 14% bättrebatteritid jämfört med de tidiga LP-E6-batterierna. Canon LP-E6NH Kamerabatteri passar i alla kameror som använt sig av någon av LP-E6-batterierna sedan innan men kan laddas via USB i de nya kamerorna EOS R5 och EOS R6.

Med detta batteri presenterades även det nya batterigreppet Canon BG-R10B. Detta utökar de nya kamerornas batterikapacitet med 100% (fördubblar) och ger dessutom ett ergonamiskt och enkelt grepp till den redan härliga kameraduon. Det förenklar även vertikalt foto eller video med extra kontrollrattar och avtryckare.

Här under har vi samlat alla nyheter från Canon för vidare läsning och vill du förhandsboka något redan idag, tveka inte:
Sänd oss ett mail på info@gotaplatsensfoto.se med dina kontaktuppgifter och det du vill förhandsboka så kontaktar vi dig när vi vet mer, kan leverera samt när varor finns i lager.
Du kan även ringa till oss på 031 - 18 40 00 och få hjälp att förhandsboka ett exemplar av nyheten du behöver.

Läs mer
Nyheter från Ona!
Nyheter

Italienska Ona Bags levererar i vanlig ordning ett knippe nyheter av riktigt härlig rang.

En av nyheterna heter "The Lisbon" och är en mindre axelremsväska som är gjord i italienskt kvalitétsläder. Lädret är behandlat på ett sätt som gör att det blir charmigt slitet under tiden du använder väskan, för att den ska bli 100% din egen. Väskans storlek är anpassad för mindre kompaktkameror så som t.ex. Fujifilm X100V, Ricoh GR III eller vintagekameror från 70-, 80- och 90-talet. Vi har väskan i färgerna "Cognac Leather" och "Dark Truffle Leather". Priset är 1695:- oavsett färg.

Den andra nyheten som vi valt att ta in heter "Monterey Backpack" och är en ryggsäck i vaxad premiumcanvas & läder - Samma kvalitétsläder som Onas andra väskor. Ryggsäcken har en ficka för 13" laptop samt plats för kamerahus, 4-6 objektiv/blixtar/SD-kort och anteckningsblock för att du ska kunna ta med dig det du verkligen behöver när du ska fota. Väskan finns tillgänglig i färgerna "Smoke & Antiquie Cognac" samt "Olive & Antique Cognac". Priset är 4395:- oavsett färg.

Väskorna är väldigt bekväma och fyller det tomrummet som ofta saknas när det kommer till kameraväskor - wow-faktor och extremt snygg design.

Läs mer om produkterna och beställ här nedan:

Läs mer
Fujifilm besöker Götaplatsens Foto!
Nyheter

Du har väl inte missat att Fujifilm släpper lite nyheter inom kort? Framförallt det nya kamerahuset X-T200! Med en helt ny högupplöst elektronisk sökare, förbättrad ögon och ansikts-autofokus, snabb seriebildstagning (åtta bilder/s) samt videoinspelning i 4K och Full-HD höghastighetsvideo upp till 120 bilder/s med mycket hög bildkvalitet är det enklare än någonsin att fånga ögonblicken.

Redan nu på torsdagen den 6:e februari kl. 10:00-13:00 får du chansen att på plats testa deras nyheter innan de kommit in i lager! Självklart har vi deras övriga sortiment på plats i form av kameror och optik.

Du vet väl att du alltid kan förhandsboka nyheter från Fujifilm hos oss? Skicka bara ett mail till info@gotaplatsensfoto.se så kontaktar vi dig när din beställning kommer in i butiken.
Ett perfekt sätt för dig att vara först med det allra nyaste!

Hoppas att vi ses nu på torsdag den 6:e februari!

Läs mer
Nyheter från Nikon!
Nyheter

Nyheter från Nikon!

Nikon D780

Inom kort lanserar Nikon sin D780 som ersätter Nikon D750. Nikon D780 är i princip en Nikon Z6 i förklädnad - en fullformatskamera som med högupplöst skärm 

som fotar i 24,5 megapixlar och filmar i 4K. Samma processor, samma sensor och hybrid-af som Z6. Största skillnaden är dock att Nikon D780 har samma
mätsystem och algorithmer som Nikons D5. Vi väntar med spänning på den första leveransen av detta makalösa vidundret och vi hoppas att du är lika spänd!

Nikon Coolpix P950

När Nikon P900 släpptes redan 2015 och de flesta slogs med häpnad inför en kompaktkamera med en så praktfull zoom. Nu tar Nikon P950 över där P900 inte
räckte till. Fotar i RAW, filmar i 4K och har en supertelezoom som motsvarar 24-2000mm. Med sin Dynamic Fine Zoom på 166x förstoring utnyttjar du dessutom
en digital zoom på 4000mm! Fågelskådare och långtzoomsfotografer kommer älska denna kompaktkamera.

NIKKOR Z 70-200mm f/2.8 VR S

Nu börjar Nikon ta sin nya Z-fattning på allvar med sin nya optik på 70-200mm f/2.8. Stilren, avancerad, väderskyddad och ljusstark är alla perfekta
egenskaper för dig med t.ex. en Nikon Z6. Den breda Z-fattningen med rundad bländaröppning ger dig en fantastiskt vacker bokeh-effekt som jämnas ut mot
bildens kanter på ett prydligt och äkta sätt. Med objektivets FN-knappar kan du dessutom ställa in hela 21 funktioner - allt från AF-lås till gaffling.
Välkommen NIKKOR Z 70-200mm f/2.8 VR S - in till Z-familjen.

Läs mer
Lomography - Den kaxigaste nyheten hos oss på Götaplatsens foto!
Nyheter

Lomography - Ett perspektiv
Wien, 1992. Ett gäng skapande studenter får nys om den ryska kameran "LOMO LC-A", känd för sin knasiga estetik och sovjetiska uppbyggnad. Studenterna tog kontakt med det ryska företaget LOMO (Leningrad Optics and Mechanics Association) och bad dem att fortsätta produktionen av denna lustiga kamera. Lomography var till en början enbart en mix mellan kreatörer och unga fotografer som ställde ut sina alster runtom i Wien men när de möttes av en kommersiell succé fick Lomography bli distributörer av LC-A-kameran från LOMO utanför Ryssland fram till 2005 när fabriken i Ryssland stängde.

10 gyllene regler
Lomography drevs från början av ett kollektivt tankesätt - "Don't think, just shoot". Detta övergick i till slut i
10 gyllene regler

Regel #1: Ta med dig din kamera överallt.
Regel #2: Använd kameran när som helst - dag som natt
Regel #3: Lomography stör inte ditt liv, det är en del av det.
Regel #4: Försök att skjuta från höften.
Regel #5: Ta dig så nära ditt motiv som du kan.
Regel #6: Tänk inte.
Regel #7: Var snabb.
Regel #8: Du måste inte veta i förväg vad du fångat på film.
Regel #9: Det finns inget att oroa sig för efteråt.
Regel #10: Bry dig inte om regler.
Givetvis ska man ta dessa gyllene regler med en nypa salt, men det finns ändå något för den nyfikna att hämta i detta tankesätt.

Experimentell fotografi
Lomography ger dig flera verktyg att uttrycka dig på ett konstnärligt och skapande sätt, helt i regel med hur det brukade föra för flera decennier sedan.

Vi hoppas att du ska hitta något i Lomographys breda sortiment som inspirerar dig att don't think, just shoot.

Läs mer
Nya Nikon Z50
Nyheter

Nu den 7:e november släpps äntligen Nikons nya kamera Z50! En kamera som är lika enkel att fota med som att filma i 4K-upplösning.
Nikon Z50 är en ergonomisk och greppvänlig kamera som är specialanpassad för dig som vill ta sig den hela dagen. Med sin ljuskänslighetsintervall på 100-51200 ISO och svagljus-AF kan du fotografera även under kvälls- och nattetid - Perfekt för den som faktiskt vill dokumentera en hel dag under t.ex. en vlogg eller aktivt socialt bildkonto!

Redan nu kan du faktiskt förhandsboka den hos oss genom att maila på info@gotaplatsensfoto.se. Förhandsbokar du dessutom en av de paket där en FTZ-adapter medföljer, får du den utan extra kostnad - Spara 1600:-!